sábado, 2 de febrero de 2008

Derecho a la democracia en el aula de clase?

CASTELLANO: Ayer en clase llegamos a discutir si se debe reducir el derecho a la democracia en clase. Dice un compañero que estudia para ser profesor de educación social que cuando estaba haciendo las prácticas, estaban tratando una época histórica de Suecia que se llama "el tiempo del gran poder" Que empezó con el Gustavo Vasa (al cuyo recuerdo se hace el legendario "Vasaloppet" de esqui el primer domingo en marzo) en 1620 y acabó con la muerte del rey Carlos XII 1718, una época llena de guerra y lo que en estos días se llamaría fascismo y nazismo. Unos alumnos opinaba que la época era buena, porque el arte tuvo mucha salida y otros opinaba que era mala porque murió tanta gente. Al final un alumno levanta la mano y dice "la época era buena porque los suecos tenían que demostrar quién mandaba y enseñarle una u otra cosa a esos putos letones". Mi compañero se quedó mudo y no sabía cómo manejar la situación. Y nos preguntó "debemos reducir el derecho a la democrácia en clase"? Yo sé lo que opino, pero voy a dejar que opinéis vosotros primero a ver qué decís.
SVENSKA: Igår under lektionstid började vi diskutera om man bör reducera den demokratiska rätten i klassrummet. En av mina klasskamrater, som läser till Samhällslärare berättade hur han under VFU'n stött på ett problem när han pratade om Stormaktstiden som pågick under åren 1620-1718, en epok som vi idag skulle kunna kalla för fascistisk och nazistisk. Några av hans elever tyckte att stormaktstiden var bra, för att konsten utvecklades och andra tyckte att den var dålig för att det dog så många människor. Plötsligt räcker en elev som aldrig sa något upp handen och säger "stormaktstiden var bra, för att svenskarna satt de där jävla letterna på plats, vi ska fan visa vem det är som bestämmer". Min klasskompis blev helt ställd av kommentaren och visste inte hur han skulle hantera honom. Så han frågade oss "bör vi reducera den demokratiska rätten i klassrummet?" Jag vet redan vad jag tycker, men jag ville fråga er först för att veta vad ni tycker.

4 comentarios:

Pedro Ojeda Escudero dijo...

Los derechos democráticos nunca deben ser reducidos. Eso sí, los derechos implican también obligaciones y responsabilidades. Quien los usa como no debe, debe someterse a las normas.

Anónimo dijo...

Hej! Snygg blogg;) Jag är helt ny med hela denhär bloggrejen, ditt inlägg är faktiskt det första jag kommenterar!

Intressant ämne, som lärare blir man ju faktiskt helt ställd. Men har inte läraren en fostrande roll? Man bör vara så ämneskunnig att man inte behöver "sätta eleven i ett hörn" för att grejen med demokrati är väl att alla ska få göra sin röst hörda! Nu säger jag inte att jag tycker att Sverige demokraterna har bra åsikter, men iockmed att de har ett parti kanske det är lättare för oss att veta vart dom står istället för att ha dom springandes runt i samhället.

Ska kika in här lite mer, om du skriver mer på svenska för annars är jag helt lost!

Kramar,
Daniel

Ida dijo...

Hola Maggi!
Tjuvläste på emilias blogg att du minsann också har en.
Kul! Nu har jag ännu mer att läsa medan jag undviker "Ett oändligt äventyr - om människans kunskaper" haha :)

Maggi dijo...

Pedro: Efectivamente, es exacto lo que pensé yo, que no hay que reducir los derechos democráticos porque eso sería dar un paso hacia atrás- hacia la antigüedad griega cuando la "democrácia" era para hombres libres- no para mujeres o esclavos. Además pensé en la importancia en dejar a este alumno hablar en clase, porque si no habla, nadie sabrá en qué piensa y si piensa en silencio puede que haga algo desagradable más adelante. No fue eso el tema de Hitler??

Daniel: Hej!! Vad kul att du har hittat hit! Hoppas att du kommenterar i framtiden också!:P Jag har lovat att skriva på svenska också, så jag hoppas att höra mer från dig i framtiden;)

Ida: Hejsan! Jag har lämnat en kommentar på din sida också! Vi kan bli bloggpolare:P Var du på föreläsningen idag?? Jag mår inte så bra:( Är rädd för att få lunginflammation, för att hostan ger inte med sig, men jag kommer imorgon! Då är det väl obligatoriskt? I don't like computers :(:( Hihi;)